Tinustuning; classic Volvo performance parts   slogan tinustuning

  Home
  Produkten
  MotorrevisieMotor revisie
  Krukassen, drijfstangen, zuigersKrukas, drijfstang, zuiger
  Nokkenassen en toebehorenNokkenas en toebehoren
  Koppen, kleppen, klepveren, tuimelaarsKop, klep, veer, tuimelaar
  Externe motordelenExterne motordelen
  Motor materialenMotor materiaal
  KoelingKoeling
  Elektrische componentenElektrische componenten
  CarburatieCarburatie
  UitlaatUitlaat
  AandrijvingAandrijving
  OphangingOphanging
  Velgen en remmenWiel en rem
  gereedschapGereedschap
  OverigOverige


  Informatie
  Contact
Like Tinustuning op Facebook


Tinustuning

    © Copyright Tinustuning 2018.










Nokkenassen en toebehoren

Voor de B18/20/30 motoren heeft Tinustuning modernere nokkenassen ontwikkeld. Voor elke gewenste toepassing is een geschikte nokkenas leverbaar. Ook voor de B19/21/23/230/234 motoren zijn tal van (sport)nokkenassen leverbaar. Uiteraard zijn ook standaard en orginele nokkenassen en aanverwante delen leverbaar. Alle weergegeven prijzen reeds inclusief 21% btw.


Moderne nokkenassen B18/B20    Prijs: alle typen €225,-

Tinustuning nokkenassen voor B18 en B20 Vrijwel geen onderdeel heeft zo veel invloed op het karakter van een motor als de nokkenas. Er is dan ook keuze uit verschillende astypen voor verschillende gebruiksdoelen. De nog steeds verkochte klassieke Volvo-nokkenassen zijn helaas net zo 'klassiek' als de auto waarin ze gebruikt worden; het ontwerp is immers al ruim 50 jaar oud. In de navolgende jaren zijn de ontwikkelingen op het gebied van nok-ontwerp echter niet stil blijven staan. Tinustuning heeft de kennis van de klassieke B18/20 motoren en de kennis van modernere nokprofielen gecombineerd tot een compleet assortiment nieuwe nokkenassen. Met deze moderne nokkenassen kan een motor gebouwd worden met een beter compromis tussen koppel (Nm) en vermogen (pk).

nokprofielen nokkenassen Tinustechniek De Tinustuning-nokkenassen kenmerken zich door moderne nokprofielen en aangepaste noktiming, openingssnelheden, lift en duratie. Daarbij is bij de TT3, 5, 7 en 9 assen gebruikt gemaakt van "dual-lobe design" waarbij de in- en uitlaatnokken elk een ander profiel hebben. Met de Tinustuning nokkenassen daardoor een hoger gecombineerd koppel en vermogen haalbaar dan met de oude Volvo assen. Klik op de grafiek voor een weergave van de nokprofielen. Voor meer informatie, stuur gerust een email.

De Tinustuning nokkenassen voor B18/20:

TT3-nokkenas   In: 10,4mm/259 | Uit: 11,0mm/267 | LCA 109.5 | overlap 44
Beschaafde allround nokkenas met veel koppel. Ontworpen voor combinatie met standaard (lage compressie) koppen. Perfect geschikt voor normaal dagelijks gebruik. Prima stationairloop. Veel koppel vanaf laag toeren met zeer breed bereik tussen 1500 tot 4500 tpm. Combineert prima met vrijwel elke carburateur(s). Ook met automaat (en zeer geschikt voor turbo-gebruik!)

TT4-nokkenas   In/Uit: 10,4mm/270 | LCA 110 | overlap 49
Krachtige nokkenas voor allround gebruik. Ontworpen voor B18B/B20B/E met standaard of verbeterde koppen. Geschikt voor zowel dagelijks als sportief gebruik. Aardige stationairloop. Veel trekkracht beschikbaar vanaf 1500-2000tpm. Zeer breed koppelgebied tussen 2000 en 5000tpm. Mooie allround nokkenas die prima combineert met vrijwel alle setups.

TT5-nokkenas   In: 10,9mm/267 | Uit: 11,0mm/295 | LCA 108.5 | overlap 66
Sportnokkenas met vermogen én koppel. Ontworpen voor combinatie met standaard koppen. Geschikt voor sportief dagelijks- en licht rallygebruik. Licht onrustige stationairloop. Trekracht beschikbaar vanaf ca. 2000 tpm. Breed koppelgebied rond 4000 tpm. Combineert met dubbele SU's, valstroom Weber (DGV/Outlaw) maar beter met dubbele zijstroom carburateurs (DCOE) en injectie.

TT6-nokkenas   In/Uit: 11,0mm/293 | LCA 107.5 | overlap 78
Sportieve nokkenas voor sportief dagelijks- en rallygebruik. Ontworpen voor combinatie met verbeterde koppen/kleppen. Licht onrustige stationairloop. Trekracht beschikbaar vanaf ca. 2200 tpm. Breed koppelgebied rond 4500 tpm. Combineert met dubbele SU's, valstroom Weber (DGV/Outlaw) maar vooral mooi met dubbele zijstroom carburateurs (DCOE) en injectie.

TT7-nokkenas   In: 11,0mm/289 | Uit: 12,3mm/298 | LCA 107 | overlap 81
Sportieve nokkenas voor standaard koppen/kleppen. Geschikt voor sportief en rally/race gebruik. Hobbelige stationairloop. Trekracht beschikbaar vanaf ca. 2000/2500 tpm. Koppelgebied rond 5000 tpm. Combineert met dubbele zijstroom carburateurs (DCOE) en injectie en evt. dubbele SU's.

TT8A-nokkenas   In/Uit: 11,8mm/272 | LCA 108 | overlap 56
Sportieve nokkenas met veel lift maar beperkte duratie en daardoor geschikt voor dagelijks en sportief gebruik. Puur voor verbeterde koppen met vergrote kleppen. Trekracht beschikbaar vanaf ca. 2000 tpm. Breed koppelgebied. Combineert met dubbele zijstroom carburateurs (DCOE) en injectie en evt. dubbele SU's) Amerikaans profiel met relatief weinig duratie maar veel lift door agressieve opening/sluiting.

TT8B-nokkenas   In/Uit: 12,3mm/298 | LCA 107 | overlap 84
Rally nokkenas voor sportief en rally/race gebruik. Alleen nuttig in combinatie met verbeterde koppen met vergrote kleppen. Trekracht beschikbaar vanaf ca. 2500 tpm. Combineert met dubbele zijstroom carburateurs (DCOE) of injectie.

TT9-nokkenas   In: 12,4mm/300 | Uit: 12,6mm/314 | LCA 107 | overlap 86
Rally nokkenas. Ontworpen voor standaard koppen/kleppen. Trekracht beschikbaar vanaf ca. 3000 tpm. Combineert met dubbele zijstroom carburateurs (DCOE) of programmeerbare injectie.

TT10A-nokkenas   In/Uit: 12,8mm/284 | LCA 110 | overlap 65
Rally nokkenas. Ontworpen voor combinatie met verbeterde koppen met grote kleppen. Trekracht beschikbaar vanaf ca. 3000 tpm. Combineert met dubbele zijstroom carburateurs (DCOE) of programmeerbare injectie. Amerikaans profiel met relatief weinig duratie maar veel lift door agressieve opening/sluiting.

TT 'R'-nokkenas   In/Uit: 12,0mm/292 | LCA 112 | overlap 68
Rally nokkenas. Ontworpen voor combinatie met verbeterde koppen met grote kleppen. Trekracht beschikbaar vanaf ca. 2500 tpm. Breed koppelgebied. Combineert met dubbele zijstroom carburateurs (DCOE) of programmeerbare injectie.

TT10B-nokkenas   In/Uit: 12,5mm/314 | LCA 107 | overlap 102
Rally/race nokkenas. Ontworpen voor combinatie met verbeterde koppen met grote kleppen. Trekracht beschikbaar vanaf ca. 3000 tpm. Combineert met dubbele zijstroom carburateurs (DCOE) of programmeerbare injectie.

TT12-nokkenas   In/Uit: 12,5mm/312 | LCA 105 | overlap 102
Full-Race nokkenas. Alleen nuttig in combinatie met verbeterde koppen met grote kleppen. Trekracht beschikbaar vanaf ca. 3500 tpm. Combineert met dubbele zijstroom carburateurs (DCOE) of programmeerbare injectie. Let op: Lijkt hetzelfde als TT10B maar heeft duidelijk ander nokprofiel door agressievere opening/sluiting.


Attentie: De standaard klpeveren zijn geschikt tot toerentallen beneden de 5000 tpm. Wanneer u met enige regelmaat doortrekt tot boven de 4500/5000 tpm is het gebruik van zwaardere klepveren noodzakelijk voor behoud van de nokvolgers, kleppen, klepzetels- en geleiders. Bij zwaardere toepassingen wordt geadviseerd om tevens gebruik te maken van de heavy duty nokvolgers en stoterstangen. Voor meer informatie, stuur een email en informeer naar nut en noodzaak en mogelijkheden.


Orgineel Volvo en non-volvo sport-nokkenassen B18/20/30      Prijs: informeer (levertijd mogelijk)

klik ter vergroting Naast de standaard Volvo nokkenassen, zijn voor de B18/20 en B30 motoren ook orginele Volvo sportnokkenassen en toebehoren leverbaar. Daarnaast zijn niet-volvo sportnokkenassen van enkele Zweedse en Amerikaans tuners leverbaar. Informeer naar de prijzen en mogelijkheden.


Orgineel Volvo en verbeterde nokkenassen B16      Prijs: informeer

klik ter vergroting Naast de standaard Volvo nokkenassen, zijn voor de B16 motoren ook twee verbeterde nokkenassen leverbaar. Een verbeterde nokkenas met veel koppel bij laag en midden toeren (vergelijkbaar met TT3 voor B18/20), en een iets snellere milde sport-nokkenas (vergelijkbaar met TT4 voor B18/20) In principe op voorraad, maar soms kan een levertijd van toepassing zijn. Informeer naar de prijzen en mogelijkheden.


Orgineel Volvo en non-volvo sport-nokkenassen B21/23/230/234      Prijs: informeer (levertijd mogelijk)

klik ter vergroting Naast de standaard Volvo nokkenassen, zijn voor de B21/23/230 en B234 motoren ook orginele Volvo sportnokkenassen en toebehoren leverbaar. Daarnaast zijn niet-volvo sportnokkenassen van enkele Zweedse en Amerikaans tuners leverbaar. Tevens zijn verstelbare nokkenastandwielen beschikbaar, voor zowel ronde als rechte tand-distributieriemen. Informeer naar de prijzen en mogelijkheden.


Nokvolgers en stoterstangen B18/20/30      Prijs: zie omschrijving

klik ter vergroting klik ter vergroting Bij zwaarder gebruik is het sterk aan te raden om Heavy Duty nokvolgers te gebruiken in combinatie met de bijbehorende stoterstangen. Dit type nokvolgers is op diverse punten verbeterd ten opzichte van de standaard nokvolger. Zeer de moeite waard!

-B18/20/30: HD nokvolgers €98,- / HD stoterstangen €129,-


AANRADER: Aluminium/staal distributietandwielset     slechts €169,-   Nergens goedkoper!

klik ter vergroting Een zwak punt van de B18, B20 en B30 motoren is het standaard distributietandwiel. Dit kunst fiber tandwiel staat bekend om afbrekende tanden of het geheel losraken van de kern. Bij het vervangen van een nokkenas is het daarom verstanding om gebruik te maken van een upgrade. Dit kan door gebruik te maken van een zwaar (en lawaaiig) stalen, of een licht en stil aluminium distributietandwielset. Voor alle B18/20/30 motoren.


B21/23/230 verstelbaar distributietandwiel      Prijs: rechte tand €120,- / ronde tand €115,-

klik ter vergroting Voor een optimale afstelling van de nokkenastiming zijn verstelbare distributietandwielen leverbaar (voor stoterstangen - zie timing-spie). Door de nokkenastiming exact te kunnen instellen kan een optimale afstelling verkregen worden in relatie tot de motorconfiguratie. De koppelkromme kan hiermee op een eenvoudige en directe manier beinvloed worden. Leverbaar met ronde en rechte tanden. Breedte 24mm.


Nokkenas timing-spie B18/20/30      €7,50

klik ter vergroting Door de overall timing van de nokkenas te veranderen kan de koppelkromme op een directe manier beinvloed worden. De gevorderde sleutelaar kan de nokkenastiming aangepassen door het gebruik van deze offset-nokkenasspie. Met deze verspringende spie kunt u het nokkenastandwiel ten opzichte van de nokkenas verzetten en de timing wijzigen. Voor alle B18/20/30 motoren.


Voor bestellingen of produktgerichte vragen, mail : info@tinustuning.nl






Website and contents © Copyright Tinustuning 2017.