
Home

Produkten
Motor revisie
Drijfstangen + zuiger
Stroker kits
Nokkenas en toebehoren
Kop, klep, veer, tuimelaar
Externe motordelen
Motor materiaal
Koeling
Elektrische componenten
Carburatie
Injectie
Uitlaat
Aandrijflijn
Ophanging
Stuurinrichting
Wiel en rem
Overige

Informatie
Nokkenas instructie
Motor instructie B18/20/30
Motor instructie B21/23/230
Motorolie
Weber DGV & DGS
Weber DCOE
Uitlijning
Voorwaarden
Garantie

Contact


© Copyright TinusTuning 2023.
|
Montage- en inrijvoorschrift voor nokkenassen B16, B20, B20, B30
Gefeliciteerd met de aankoop van uw nokkenas voor B16, B18, B20 of B30. TinusTuning heeft de uiterste zorg besteed aan uw product. Het is vanaf dit moment uw verantwoording om dit product met zorg te behandelen, zodat u er vele jaren en kilometers plezier van kunt hebben. Het inlopen van uw nokkenas is daarbij cruciaal en zorgt voor het correct op elkaar inlopen van de nokvolgers en nokken.
Stap 1:
Monteer de nokkenas waarbij de nokken rijkelijk zijn ingesmeerd met de meegeleverde inlooppasta. De lagers hoeven niet ingesmeerd te worden. Monteer nieuwe nokvolgers waarbij de onderkant van de nokvolger (het loopvlak) eveneens voorzien wordt met inlooppasta. De zijkanten van de nokvolgers en ook de boringen in het blok zeer rijkelijk voorzien van olie. Spuit na plaatsing van de nokvolgers ook nog een beetje olie in de ‘kommetjes’ van de nokvolgers waarin de stoterstangen staan. Monteer vervolgens de overige motoronderdelen conform voorschriften.
Let op bij de grote nokkenasmoer: Monteer deze altijd met locktite en zet de moer langzaam op spanning tot 80 Nm. U kunt de moer ook aanhalen tot een hoger moment, bijvoorbeeld 100 Nm, echter in zeldzame gevallen komt het voor dat het voorste deel van de nokkenas dan afbreekt (de treksterkte van gietijzer is zeer beperkt!). Hierop is -spijtig genoeg- maar uitdrukkelijk géén garantie van toepassing!
Zorg voor voldoende olie in de motor. Gebruik normale olie* van goede kwaliteit (in dit geval geen inloopolie nodig). Zorg ervoor dat de olie voldoende ‘vers’ is: niet ouder is dan ruwweg 2000 km of 1 jaar.
Stap 2:
Start de motor, en ga direct naar het toerengebied tussen de 2000 en 3000 toeren. Dit is cruciaal! De noodzaak ligt in het feit dat de nokvolgers goed moeten draaien om op juiste wijze te kunnen inlopen op de nokken, en tevens zodat voldoende spatsmering van de krukas en teruglopende olie van de tuimelaars de nokkenas bereikt. Te lage of te hoge toerentallen kunnen funest zijn voor het inlopen van de nokvolgers en nokkenas. Houdt de motor vervolgens circa 15 minuten in dit toerengebied, onderwijl goed te variëren. Direct gaan rijden kan ook, zolang het juiste toerentalgebied aangehouden wordt.
Stap 3:
Na de eerste cruciale inloopperiode van circa 15 minuten dient u de klepspeling te controleren. Vervolgens kunt u gaan rijden. Zorg dat u de motor de eerste 100 km nog niet te lang stationair laat lopen. Een tiental seconden kan geen kwaad, maar langer dient te worden vermeden.
Tijdens het inrijden (eerste pakweg 200 km) dient u de volgende aspecten in ogenschouw te nemen:
-De motor niet langer dan ca. een halve minuut stationair laten draaien.
-Niet meer dan ca. 4000 toeren maken, of indien gewenst zeer kortstondig tot 5000 tpm.
Stap 4:
Na pakweg 200 km: Laat de motor volledig afkoelen zodat u de kopbouten kunt natrekken:
-Normale kopbouten: Eén voor één even loshalen, een drupje olie onder de kop om te smeren, en weer aantrekken tot 95 Nm.
-ARP draadeinden: Niet nodig om eerst los te halen, dus kan direct nagetrokken worden op 95 Nm.
Hanteer de onderstaande volgorde en controleer meteen even de klepspeling.
NOTABENE: Heeft uw motor een speciale meer-laags stalen koppakking (herkenbaar een de kleine ‘klinknageltjes’ waarmee de pakkingslagen op elkaar geklonken zijn en buiten de motor uitsteken) dan is het niet nodig om de kopbouten na te trekken. Het is wel verstandig om even de klepspeling te controleren.
U kunt eventueel meteen even de motorolie*+filter verversen. De oude olie verwijderen doet u het beste direct nadat de motor gedraaid heeft: De olie is dan dun en loopt goed af, en metaal- en vuildeeltjes zijn nog goed in suspensie en worden zo mee-verwijderd. Als u nog wat inlooppasta over heeft kunt u dat na de eerste oliewisseling nog even door de nieuwe olie doen ter bescherming van de nieuwe nokkenas en nokvolgers.
* Zorg altijd voor olie met voldoende Zink/Fosfor toevoeging (Zink dialkyl dithiophosfaat / ZDDP). Zie ook het artikel over
motorolie.
Veel rijplezier!
Tip: Mochten uw vorige nokkenas en volgers nog in goede staat zijn en wilt u deze bewaren: Hou dan de nokvolgers genummerd bij hun eigen nok. Dit is een cruciale voorwaarde om het opnieuw te kunnen gebruiken.
Website and contents © Copyright TinusTuning 2023.
|
|