
Home

Produkten
Motor revisie
Drijfstangen + zuiger
Stroker kits
Nokkenas en toebehoren
Kop, klep, veer, tuimelaar
Externe motordelen
Motor materiaal
Koeling
Elektrische componenten
Carburatie
Uitlaat
Bak + Overdrive
Aandrijving
Stuurinrichting
Ophanging
Wiel en rem
Gereedschap
Overige

Informatie

Contact

© Copyright Tinustuning 2018.
|
Nokkenassen en toebehoren
Voor de B18/20/30 motoren heeft Tinustuning modernere nokkenassen ontwikkeld. Voor elke gewenste toepassing is een
geschikte nokkenas leverbaar. Ook voor de B19/21/23/230/234 motoren zijn tal van (sport)nokkenassen leverbaar. Uiteraard zijn ook standaard
en orginele nokkenassen en aanverwante delen leverbaar. Alle weergegeven prijzen reeds inclusief 21% btw.
Moderne nokkenassen B18/B20
Prijs: alle typen €245,-
Vrijwel geen onderdeel heeft zo veel invloed op het karakter van een motor als de nokkenas. Er is dan ook keuze uit verschillende astypen
voor verschillende gebruiksdoelen. De nog steeds verkochte klassieke Volvo-nokkenassen zijn helaas net zo 'klassiek' als de auto waarin ze gebruikt worden;
het ontwerp is immers al ruim 50 jaar oud. In de navolgende jaren zijn de ontwikkelingen op het gebied van nok-ontwerp echter niet stil blijven staan.
Tinustuning heeft de kennis van de klassieke B18/20 motoren en de kennis van modernere nokprofielen gecombineerd tot een compleet assortiment nieuwe nokkenassen.
Met deze moderne nokkenassen kan een motor gebouwd worden met een beter compromis tussen koppel (Nm) en vermogen (pk).
De Tinustuning-nokkenassen kenmerken zich door moderne nokprofielen en aangepaste noktiming, openingssnelheden, lift en duratie.
Daarbij is bij de TT3, 5, 7 en 9 assen gebruikt gemaakt van "dual-lobe design" waarbij de in- en uitlaatnokken elk een ander profiel hebben.
Met de Tinustuning nokkenassen daardoor een hoger gecombineerd koppel en vermogen haalbaar dan met de oude Volvo assen.
Klik op de grafiek voor een weergave van de nokprofielen. Voor meer informatie, stuur gerust een email.
De Tinustuning nokkenassen voor B18/20:
TT3-nokkenas
In: 10,4mm/259 | Uit: 11,0mm/267 | LCA 109.5 | overlap 44
Beschaafde allround nokkenas met veel koppel.
Ontworpen voor combinatie met standaard (lage compressie) koppen.
Perfect geschikt voor normaal dagelijks gebruik.
Prima stationairloop.
Veel koppel vanaf laag toeren met zeer breed bereik tussen 1500 tot 4500 tpm.
Combineert prima met vrijwel elke carburateur(s). Ook met automaat (en zeer geschikt voor turbo-gebruik!)
TT4-nokkenas
In/Uit: 10,4mm/270 | LCA 110 | overlap 49
Krachtige nokkenas voor allround gebruik.
Ontworpen voor B18B/B20B/E met standaard of verbeterde koppen.
Geschikt voor zowel dagelijks als sportief gebruik.
Aardige stationairloop.
Veel trekkracht beschikbaar vanaf 1500-2000tpm.
Zeer breed koppelgebied tussen 2000 en 5000tpm.
Mooie allround nokkenas die prima combineert met vrijwel alle setups.
TT5-nokkenas
In: 10,9mm/267 | Uit: 11,0mm/295 | LCA 108.5 | overlap 66
Sportnokkenas met vermogen én koppel.
Ontworpen voor combinatie met standaard koppen.
Geschikt voor sportief dagelijks- en licht rallygebruik.
Licht onrustige stationairloop.
Trekracht beschikbaar vanaf ca. 2000 tpm.
Breed koppelgebied rond 4000 tpm.
Combineert met dubbele SU's, valstroom Weber (DGV/Outlaw) maar beter met dubbele zijstroom carburateurs (DCOE) en injectie.
TT6-nokkenas
In/Uit: 11,0mm/293 | LCA 107.5 | overlap 78
Sportieve nokkenas voor sportief dagelijks- en rallygebruik.
Ontworpen voor combinatie met verbeterde koppen/kleppen.
Licht onrustige stationairloop.
Trekracht beschikbaar vanaf ca. 2200 tpm.
Breed koppelgebied rond 4500 tpm.
Combineert met dubbele SU's, valstroom Weber (DGV/Outlaw) maar vooral mooi met dubbele zijstroom carburateurs (DCOE) en injectie.
TT7-nokkenas
In: 11,0mm/289 | Uit: 12,3mm/298 | LCA 107 | overlap 81
Sportieve nokkenas voor standaard koppen/kleppen.
Geschikt voor sportief en rally/race gebruik.
Hobbelige stationairloop.
Trekracht beschikbaar vanaf ca. 2000/2500 tpm.
Koppelgebied rond 5000 tpm.
Combineert met dubbele zijstroom carburateurs (DCOE) en injectie en evt. dubbele SU's.
TT8A-nokkenas
In/Uit: 11,8mm/272 | LCA 108 | overlap 56
Sportieve nokkenas met veel lift maar beperkte duratie en daardoor geschikt voor dagelijks en sportief gebruik.
Puur voor verbeterde koppen met vergrote kleppen.
Trekracht beschikbaar vanaf ca. 2000 tpm.
Breed koppelgebied.
Combineert met dubbele zijstroom carburateurs (DCOE) en injectie en evt. dubbele SU's)
Amerikaans profiel met relatief weinig duratie maar veel lift door agressieve opening/sluiting.
TT8B-nokkenas
In/Uit: 12,3mm/298 | LCA 107 | overlap 84
Rally nokkenas voor sportief en rally/race gebruik.
Alleen nuttig in combinatie met verbeterde koppen met vergrote kleppen.
Trekracht beschikbaar vanaf ca. 2500 tpm.
Combineert met dubbele zijstroom carburateurs (DCOE) of injectie.
TT9-nokkenas
In: 12,4mm/300 | Uit: 12,6mm/314 | LCA 107 | overlap 86
Rally nokkenas.
Ontworpen voor standaard koppen/kleppen.
Trekracht beschikbaar vanaf ca. 3000 tpm.
Combineert met dubbele zijstroom carburateurs (DCOE) of programmeerbare injectie.
TT10A-nokkenas
In/Uit: 12,8mm/284 | LCA 110 | overlap 65
Rally nokkenas.
Ontworpen voor combinatie met verbeterde koppen met grote kleppen.
Trekracht beschikbaar vanaf ca. 3000 tpm.
Combineert met dubbele zijstroom carburateurs (DCOE) of programmeerbare injectie.
Amerikaans profiel met relatief weinig duratie maar veel lift door agressieve opening/sluiting.
TT 'R'-nokkenas
In/Uit: 12,0mm/292 | LCA 112 | overlap 68
Rally nokkenas.
Ontworpen voor combinatie met verbeterde koppen met grote kleppen.
Trekracht beschikbaar vanaf ca. 2500 tpm.
Breed koppelgebied.
Combineert met dubbele zijstroom carburateurs (DCOE) of programmeerbare injectie.
TT10B-nokkenas
In/Uit: 12,5mm/314 | LCA 107 | overlap 102
Rally/race nokkenas.
Ontworpen voor combinatie met verbeterde koppen met grote kleppen.
Trekracht beschikbaar vanaf ca. 3000 tpm.
Combineert met dubbele zijstroom carburateurs (DCOE) of programmeerbare injectie.
TT12-nokkenas
In/Uit: 12,5mm/312 | LCA 105 | overlap 102
Full-Race nokkenas.
Alleen nuttig in combinatie met verbeterde koppen met grote kleppen.
Trekracht beschikbaar vanaf ca. 3500 tpm.
Combineert met dubbele zijstroom carburateurs (DCOE) of programmeerbare injectie.
Let op: Lijkt hetzelfde als TT10B maar heeft duidelijk ander nokprofiel door agressievere opening/sluiting.
Attentie: De standaard klpeveren zijn geschikt tot toerentallen beneden de 5000 tpm. Wanneer u met enige regelmaat doortrekt tot boven de 4500/5000 tpm is het gebruik
van zwaardere klepveren noodzakelijk voor behoud van de nokvolgers, kleppen, klepzetels- en geleiders. Bij zwaardere toepassingen wordt geadviseerd om tevens gebruik
te maken van de heavy duty nokvolgers en stoterstangen. Voor meer informatie, stuur een email en informeer naar nut en noodzaak en mogelijkheden.
Orgineel Volvo en non-volvo sport-nokkenassen B18/20/30
Prijs: informeer (levertijd mogelijk)
Naast de standaard Volvo nokkenassen, zijn voor de B18/20 en B30 motoren ook orginele Volvo sportnokkenassen en toebehoren
leverbaar. Daarnaast zijn niet-volvo sportnokkenassen van enkele Zweedse en Amerikaans tuners leverbaar. Informeer naar
de prijzen en mogelijkheden.
Orgineel Volvo en verbeterde nokkenassen B16
Prijs: informeer
Naast de standaard Volvo nokkenassen, zijn voor de B16 motoren ook twee verbeterde nokkenassen leverbaar. Een verbeterde nokkenas met veel koppel bij laag en
midden toeren (vergelijkbaar met TT3 voor B18/20), en een iets snellere milde sport-nokkenas (vergelijkbaar met TT4 voor B18/20)
In principe op voorraad, maar soms kan een levertijd van toepassing zijn. Informeer naar de prijzen en mogelijkheden.
Orgineel Volvo en non-volvo sport-nokkenassen B21/23/230/234
Prijs: informeer (levertijd mogelijk)
Naast de standaard Volvo nokkenassen, zijn voor de B21/23/230 en B234 motoren ook orginele Volvo sportnokkenassen en toebehoren
leverbaar. Daarnaast zijn niet-volvo sportnokkenassen van enkele Zweedse en Amerikaans tuners leverbaar. Tevens zijn verstelbare nokkenastandwielen
beschikbaar, voor zowel ronde als rechte tand-distributieriemen. Informeer naar de prijzen en mogelijkheden.
Nokvolgers en stoterstangen B18/20/30
Prijs: zie omschrijving
Bij zwaarder gebruik is het sterk aan te raden om Heavy Duty nokvolgers te gebruiken in combinatie met de bijbehorende stoterstangen. Dit type nokvolgers is op
diverse punten verbeterd ten opzichte van de standaard nokvolger. Zeer de moeite waard!
-B18/20/30: HD nokvolgers €99,- / HD stoterstangen €149,-
AANRADER: Aluminium/staal distributietandwielset
slechts €179,- (incl 21% btw) Nergens goedkoper!
Een zwak punt van de B18, B20 en B30 motoren is het standaard distributietandwiel. Dit kunst
fiber tandwiel staat bekend om afbrekende tanden of het geheel losraken van de kern. Bij het
vervangen van een nokkenas is het daarom verstanding om gebruik te maken van een upgrade.
Dit kan door gebruik te maken van een zwaar (en lawaaiig) stalen, of een licht en stil aluminium distributietandwielset.
Voor alle B18/20/30 motoren.
B21/23/230 verstelbaar distributietandwiel
Prijs: rechte tand €120,- / ronde tand €115,- (incl 21% btw)
Voor een optimale afstelling van de nokkenastiming zijn verstelbare distributietandwielen leverbaar (voor stoterstangen - zie timing-spie).
Door de nokkenastiming exact te kunnen instellen kan een optimale afstelling verkregen worden in relatie tot de motorconfiguratie.
De koppelkromme kan hiermee op een eenvoudige en directe manier beinvloed worden. Leverbaar met ronde en rechte tanden. Breedte 24mm.
Nokkenas timing-spie B18/20/30
Prijs: €7,50 (incl 21% btw)
Door de overall timing van de nokkenas te veranderen kan de koppelkromme op een directe manier beinvloed worden. De gevorderde sleutelaar kan de nokkenastiming
aangepassen door het gebruik van deze offset-nokkenasspie. Met deze verspringende spie kunt u het nokkenastandwiel ten opzichte
van de nokkenas verzetten en de timing wijzigen. Voor alle B18/20/30 motoren.
Voor bestellingen of produktgerichte vragen, mail : info@tinustuning.nl
Website and contents © Copyright Tinustuning 2017.
|
|