
Home

Produkten
Motor revisie
Drijfstangen + zuiger
Stroker kits
Nokkenas en toebehoren
Kop, klep, veer, tuimelaar
Externe motordelen
Motor materiaal
Koeling
Elektrische componenten
Carburatie
Injectie
Uitlaat
Aandrijflijn
Ophanging
Stuurinrichting
Wiel en rem
Overige

Informatie
Nokkenas instructie
Motor instructie B18/20/30
Motor instructie B21/23/230
Motorolie
Weber DGV & DGS
Weber DCOE
Uitlijning
Voorwaarden
Garantie

Contact


© Copyright TinusTuning 2023.
|
Nokkenassen en toebehoren
Voor de B18/20/30 motoren heeft TinusTuning modernere nokkenassen ontwikkeld. Voor elke gewenste toepassing is een
geschikte nokkenas leverbaar. Ook voor de B19/21/23/230/234 motoren zijn tal van (sport)nokkenassen leverbaar. Uiteraard zijn ook standaard
en orginele nokkenassen en aanverwante delen leverbaar.
Alle weergegeven prijzen reeds inclusief 21% btw. All presented prices are including 21% VAT, non-EU residents can subtract this amount.
Moderne nokkenassen B18/B20
Prijs: alle B18/B20 typen €360,- (incl 21% btw)
Vrijwel geen onderdeel heeft zo veel invloed op het karakter van een motor als de nokkenas. Er is dan ook keuze uit verschillende astypen
voor verschillende gebruiksdoelen. De nog steeds verkochte klassieke Volvo-nokkenassen zijn helaas net zo 'klassiek' als de auto waarin ze gebruikt worden;
het ontwerp is immers al ruim 50 jaar oud. In de navolgende jaren zijn de ontwikkelingen op het gebied van nok-ontwerp echter niet stil blijven staan.
TinusTuning heeft de kennis van de klassieke B18/20 motoren en de kennis van modernere nokprofielen gecombineerd tot een compleet assortiment nieuwe nokkenassen.
Met deze moderne nokkenassen kan een motor gebouwd worden met een beter compromis tussen koppel (Nm) en vermogen (pk).
De TinusTuning-nokkenassen kenmerken zich door moderne nokprofielen en aangepaste noktiming, openingssnelheden, lift en duratie.
Daarbij is bij enkele assen gebruikt gemaakt van "dual-lobe design" waarbij de in- en uitlaatnokken elk een ander profiel hebben.
Hierdoor is een hoger gecombineerd koppel en vermogen haalbaar dan met de oude Volvo assen.
Voor meer informatie, stuur gerust een email.
De TinusTuning nokkenassen voor B18/20:
TT3-nokkenas
In/Uit: 10,4mm/11,0mm | 259/267 graden | LCA 111
Beschaafde allround 'dual lobe' nokkenas met veel koppel.
Ontworpen voor standaard en Fase 1 en 2 cilinderkoppen (mits lage compressie).
Perfect geschikt voor normaal dagelijks gebruik.
Stationairloop vergelijkbaar met Volvo D/K-assen (B20E/F)
Veel koppel vanaf laag toeren met zeer breed bereik tussen 1500 tot 4500 tpm.
Combineert prima met vrijwel elke carburateur(s).
Perfect voor combinatie met automaat.
Kan gebruikt worden met standaard of onze upgrade klepveren (geen aanpassing aan kop noodzakelijk).
TT4-nokkenas
In/Uit: 10,4mm | 270 graden | LCA 110
Krachtige nokkenas voor allround en mild sport gebruik.
Ontworpen voor standaard of Fase 1 en 2 cilinderkoppen.
Stationairloop licht onrustig.
Trekkracht beschikbaar vanaf 2500 tpm.
Mooi breed koppelgebied tussen 2000 en 4500 tpm.
Combineert met vrijwel elke carburateur(s).
Kan gebruikt worden met upgrade klepveren (géén aanpassing aan kop noodzakelijk) of verzwaarde klepveren (veeruitsparing in kop dient vergroot te worden).
TT4N-nokkenas
In/Uit: 11,0mm | 270 graden | LCA 110
Stijlere versie van de TT4 en daardoor meer max kleplift.
Ontworpen voor Fase 2 en 3 cilinderkoppen.
Stationairloop vergelijkbaar met Volvo D/K-assen (B20E/F).
Veel trekkracht beschikbaar vanaf 2000 tpm.
Zeer breed koppelgebied tussen 2000 en 5000 tpm.
Combineert met vrijwel elke carburateur(s).
Verzwaarde klepveren noodzakelijk (incl aanpassen veeruitsparing in cilinderkop).
TT6-nokkenas
In/Uit: 11,0mm | 293 graden | LCA 110
Sportieve nokkenas voor sportief en rally gebruik.
Ontworpen voor standaard of Fase 1 en 2 cilinderkoppen.
Trekracht beschikbaar vanaf ca. 2500 tpm.
Combineert met Weber 38/38, Weber DCOE, injectie en evt. dubbele SU's.
Verzwaarde klepveren noodzakelijk.
TT7-nokkenas
In/Uit: 11,7mm | 277 graden | LCA 110
Sportieve nokkenas voor sportief en rally gebruik.
Ontworpen voor Fase 3 en 4 cilinderkoppen.
Trekracht beschikbaar vanaf ca. 2000-2500 tpm.
Combineert met dubbele Weber 38/38, Weber DCOE en injectie.
Verzwaarde klepveren noodzakelijk.
TT8A-nokkenas
In/Uit: 11,8mm | 272 graden | LCA 110
Zeer vergelijkbaar met TT7 maar een agressiever nokprofiel, doch mildere stationairloop.
Ontworpen voor Fase 2, 3 en 4 cilinderkoppen.
Trekracht beschikbaar vanaf ca. 2000 tpm.
Ontworpen voor combinatie met dubbele SU's en Weber 38/38, maar kan ook met Weber DCOE en injectie.
Dubbele klepveren noodzakelijk.
TT8B-nokkenas
In/Uit: 12,3mm | 298 graden | LCA 109
Rally en milde race nokkenas.
Ontworpen voor Fase 2 en Fase 3 cilinderkoppen.
Trekracht beschikbaar vanaf ca. 3000 tpm.
Combineert met Weber DCOE en injectie.
Dubbele klepveren noodzakelijk.
TT10A-nokkenas
In/Uit: 12,8mm | 284 graden | LCA 110
Rally en milde race nokkenas.
Ontworpen voor Fase 3 cilinderkoppen.
Trekracht begint vanaf ca. 2500 tpm.
Combineert het beste met Weber DCOE en injectie.
Dubbele klepveren noodzakelijk.
TT10B-nokkenas
In/Uit: 12,5mm | 314 graden | LCA 108
Rally en race nokkenas.
Ontworpen voor Fase 2 en Fase 3 cilinderkoppen.
Trekracht beschikbaar vanaf ca. 3500 tpm.
Combineert uitsluitend met Weber DCOE en injectie.
Dubbele klepveren type 2 of 3 noodzakelijk.
TT12-nokkenas
In/Uit: 12,5mm | 312 graden | LCA 107
Race nokkenas.
Ontworpen voor Fase 3 en Fase 4 cilinderkoppen.
Trekracht beschikbaar vanaf ca. 3500 tpm.
Combineert uitsluitend met Weber DCOE en injectie.
Dubbele race klepveren type 2 of 3 noodzakelijk.
TT14-nokkenas
In/Uit: 13,2mm | 309 graden | LCA 106
Race nokkenas.
Stijler nokprofiel dan TT12 en daardoor meer kleplift.
Ontworpen voor Fase 4 en Fase 5 cilinderkoppen.
Trekracht beschikbaar vanaf ca. 3500 tpm.
Combineert uitsluitend met Weber DCOE en injectie.
Dubbele race klepveren type 3 noodzakelijk.
TT16-nokkenas*
In/Uit: 13,4mm | 302 graden | LCA 107
Race nokkenas.
Vergelijkbaar met TT14 maar met iets meer kleplift.
Effectieve duratie is ook iets meer.
Ontworpen voor Fase 4 en Fase 5 cilinderkoppen.
Trekracht beschikbaar vanaf ca. 3500 tpm.
*Meerprijs van 80,- incl btw.
Combineert uitsluitend met Weber DCOE en injectie.
Dubbele race klepveren type 3 noodzakelijk.
Attentie: De standaard B18/B20 klepveren zijn geschikt tot (langdurige) toerentallen tot circa 4500 tpm. Wanneer u met enige regelmaat doortrekt tot boven de 4500/5000 tpm is het gebruik
van zwaardere klepveren noodzakelijk voor behoud van de nokvolgers, kleppen, klepzetels- en geleiders. Bij zwaardere toepassingen wordt geadviseerd om tevens gebruik
te maken van de heavy duty nokvolgers en stoterstangen. Voor meer informatie, stuur een email en informeer naar nut en noodzaak en mogelijkheden.
Orgineel Volvo en non-volvo sport-nokkenassen B18/20/30
Prijs: informeer
Naast de standaard Volvo nokkenassen (A, C, D en K) zijn voor de B18/20 motoren ook de sportnokkenassen met Volvo profiel F, R en S leverbaar.
Voor de B30 zijn profielen C en K leverbaar, maar op verzoek ook andere profielen.
Informeer naar de prijzen en mogelijkheden.
Orgineel Volvo en verbeterde nokkenassen B16
Prijs: €340,- (incl 21% btw)
Naast de standaard Volvo nokkenassen, zijn voor de B16 motoren ook twee verbeterde nokkenassen leverbaar. Een verbeterde nokkenas met veel koppel bij laag en
midden toeren (vergelijkbaar met TT3 voor B18/20), en een iets snellere milde sport-nokkenas (vergelijkbaar met TT4N voor B18/20)
Orgineel Volvo en non-volvo sport-nokkenassen B21/23/230/234
Prijs: informeer (levertijd mogelijk)
Naast de standaard Volvo nokkenassen, zijn voor de B21/23/230 en B234 motoren ook orginele Volvo sportnokkenassen en toebehoren uit voorraad leverbaar.
De VX-as is een zeer milde upgrade nokkenas voor de B230F en aanverwanten.
De ipd-as heeft is zeer populair als upgrade voor de B230FT/FK motoren maar kan ook gebruikt worden als milde upgrade voor ongeblazen injectie en carburatie motoren.
De H-as is een mild sportieve as voor alle ongeblazen injectie en carburatie motoren.
De T3-as is vergelijkbaar met de H-as maar gericht heeft wat meer kleplift. Ook zeer geschikt voor turbo motoren met hoog vermogen.
De RR-as is een rally nokkenas met maximaal koppel. Ook geschikt voor zeer hoog vermogen turbo motoren.
De GT6-as is een door Volvo ontworpen rally/race as.
Daarnaast zijn ook andere rally en race profielen leverbaar. Informeer naar de mogelijkheden.
VX : In/uit 245/236 graden | 11,4/10,7 mm | LCA 111. Prijs €420,- incl btw
ipd : 256 graden | 11.95 mm | LCA 112. Prijs €420,- incl btw
H : In/uit 272/268 graden | 12,0/11,5 mm | LCA 109. Prijs €235,- incl btw
T3 : 276 graden | 12,1 mm | LCA 111. Prijs €215,- incl btw + 40,- lascaps
RR : 307 graden | 12,9 mm | LCA 108. Prijs €215,- incl btw + 40,- lascaps
GT6 : 312 graden | 12,5 mm | LCA 107. Prijs €395,- incl btw
Nokvolgers en stoterstangen B18/20/30
Prijs: zie omschrijving
Bij zwaarder gebruik is het sterk aan te raden om Heavy Duty nokvolgers te gebruiken in combinatie met de bijbehorende stoterstangen. Dit type nokvolgers is op
diverse punten verbeterd ten opzichte van de standaard nokvolger. Zeer de moeite waard!
-B18/20/30: HD nokvolgers €180,- / HD stoterstangen €195,-
B18/20/30 distributietandwiel sets Prijs: zie omschrijving
Het kunststof/fiber nokkenastandwiel van de B18/B20 loopt altijd mooi stil, maar staat bekend om afbrekende tanden of het losraken van de kern.
Voor zwaarder gebruik of toepassing waarbij de betrouwbaarheid van groter belang is, is het echter aan te raden om een aluminium of stalen tandwiel set te nemen
(ter info: de B30 en Penta motoren hadden om die reden af-fabriek al een stalen set). Bij de aluminium en stalen sets kan echter sprake zijn van meer geluid
(niet altijd, helaas niet goed te voorpsellen). Hieronder staan de opties die we kunnen bieden:
Set met fiber nokkenastandwiel (zeer weinig geluid): €215,- incl 21% btw (standaard set)
Set met aluminium nokkenastandwiel type 1 (weinig geluid): €180,- incl 21% btw (kleine tandwiel zonder schroefdraadgaten)
Set met aluminium nokkenastandwiel type 2 (meestal weinig geluid): €200,- incl 21% btw (Made in Sweden)
Set met stalen nokkenastandwiel type 1 (meestal redelijk weinig geluid): €240,- incl 21% btw (Made in Sweden)
Set met stalen nokkenastandwiel type 2 (zeer wisselend in geluidproductie): €280,- incl 21% btw (OEM Volvo)
B21/23/230/B234 verstelbaar distributietandwiel Prijs: zie omschrijving
Voor een optimale afstelling van de nokkenastiming zijn verstelbare distributietandwielen leverbaar (voor stoterstangen - zie timing-spie).
Door de nokkenastiming exact te kunnen instellen kan een optimale afstelling verkregen worden in relatie tot de motorconfiguratie.
De koppelkromme kan hiermee op een eenvoudige en directe manier beinvloed worden. Leverbaar met ronde en rechte tanden, en 24 of 33 mm breedte.
Rechte tand, 24 of 33 mm : €120,- incl 21% btw.
Ronde tand, 24 of 33 mm : €110,- incl 21% btw.
Nokkenas timing-spie B18/20/30
Prijs: €15,- (incl 21% btw)
Door de overall timing van de nokkenas te veranderen kan de koppelkromme op een directe manier beinvloed worden. De gevorderde sleutelaar kan de nokkenastiming
aangepassen door het gebruik van deze offset-nokkenasspie. Met deze verspringende spie kunt u het nokkenastandwiel ten opzichte
van de nokkenas verzetten en de timing wijzigen. Voor alle B18/20/30 motoren.
Voor bestellingen of produktgerichte vragen, mail : info@tinustuning.nl
Alle weergegeven prijzen zijn reeds inclusief 21% btw.
All presented prices are including 21% VAT, non-EU residents can subtract this amount.
Website and contents © Copyright TinusTuning 2023.
|
|